Aug.08

Met de burgemeester door de stad

Met de burgemeester door de stad

Op een vrijdagmiddag werd ik door een organisator gevraagd voor een kort, maar heel snel klusje. Dat moest al de volgende ochtend plaatsvinden.

Die zaterdagochtend was er een fietstoertocht. De opbrengst daarvan was voor het Erasmus Medisch Centrum afdeling Cardiologie. Maar liefs 1.700 toerrijders stonden klaar voor een fietstocht van ongeveer 100 km. De start was bij De Kuip in Rotterdam-Zuid en de route liep over de Zuid-Hollandse eilanden. De organisatie had bedacht, dat burgemeester Aboutaleb van Rotterdam en oud-wielrenner Rini Wagtmans het startschot zouden geven. Daarna zouden zij voor het Rotterdamse Stadhuis op de Coolsingel alle deelnemers nogmaals uitzwaaien.

Skoda Superb

Maar hoe krijg je die belangrijke gasten snel van de Kuip naar de Coolsingel? In een Skoda Superb! Maar er was nog geen chauffeur. Vandaar dat de organisatie bij mij terechtkwam, om dat klusje even te klaren. Ik zou de Skoda bij de dealer in Rotterdam Kralingen zou ophalen, het ritje doen en dit voertuig daarna weer terug brengen. Op de vrijdagmiddag rond de klok van 5 uur werd de afspraak gemaakt. In de loop van de avond werd het iets makkelijker: De Superb stond al bij het Topsportcentrum naast De Kuip, dus moest ik me daar melden. Na de briefing door de Politie en andere begeleiders, kreeg ik de sleutel en het verzoek om de auto direct bij de start te parkeren, zodat we na het startschot direct weg konden. Er stonden ook twee motoragenten klaar om mij snel door het Rotterdamse verkeer te leiden. Achter mij stonden nog twee Volvo’s V80 met andere gasten en dit unieke konvooi werd afgesloten door een Volvo S80 met daarin de privé-chauffeur van de burgemeester. Dit voertuig was voorzien van alle toeters en bellen.

Grote snelheid

Nadat de wielrenners vertrokken en via de Laan op Zuid naar het centrum pedaleerden, stapten de gasten snel in en reden we, met gezwinde spoed, het parkeerterrein af. De politiemotoren voor ons maakten veel herrie en vanaf dat moment bestonden rode verkeerslichten voor ons niet meer. Bij de eerste rotonde werden andere weggebruikers gedecideerd opzij gezet. We draaiden de Laan op Zuid op, de politiemotoren waren al ver vooruit, ik gaf ook flink gas. De wielrijders reden ondertussen op de verkeerde baan richting centrum, zodat wij er veilig langs konden. Op dat moment had ik al de snelheid van ruim 120 km per uur bereikt. De volgende kruispunten waren al door andere (motor)agenten leeggemaakt, daarom stoven we door. Bij het laatste verkeerslicht op de Laan op Zuid stond een lange rij auto’s voor het verkeerslicht te wachten. Wij moesten naar links. De meest rechtse baan was vrijwel leeg, de twee automobilisten werden door de agenten gedwongen door het rode verkeerslicht te rijden. Wij konden er, met gepaste snelheid van ongeveer 50 km langs, om direct daarna de bocht naar links te nemen. Even later door een korte bocht rechts de Erasmusbrug op. Daar kwam de snelheid weer helemaal terug. Aan het eind van de brug was de snelheid al weer opgelopen tot ruim 90 km per uur. Het kruispunt met de Maasboulevard was al helemaal leeg getrokken, dus daar ging ik met ruim 110 km overheen. Op de Schiedamsedijk was geen ander verkeer. Maar helaas, de grote kruisingen bij de Blaak niet! We moesten, kruip-door en sluip-door, tussen het stilstaande verkeer laveren.

Een Ervaring

Op de Coolsingel kon het gas er weer stevig op en in zeer korte tijd stonden we op de parkeerplaats vlak voor het Stadhuis. Ondertussen had ik me ook nog wel even aan de gasten voorgesteld en een kortstondig babbeltje gehad. Ik moet eerlijk toegeven: nog nooit in mijn leven heb ik zo snel dwars door Rotterdam gereden en ik vermoed ook, dat het nooit meer zal gebeuren. Voor een geboren Rotterdammer, is het een ervaring die ik niet snel zal vergeten!!

 




Plaats een reactie

Comment