Jan.01

De nieuwe Botlekbrug is open, of dicht?

De nieuwe Botlekbrug, tussen Spijkenisse en Hoogvliet in de A15, is op een vroege zondagochtend geopend. Althans in de richting van Europoort naar Rotterdam. De andere kant op? Dat duurt nog tot december. De vrachtauto’s met gevaarlijke stoffen kunnen veel veiliger en sneller over de Oude Maas.

Zondagochtend heel vroeg, aan de voet van de oude en nieuwe Botlekbruggen komen steeds meer auto’s aanrijden. Iedereen moet een oranje hesje aan en dan gaat het in ganzenpas vanuit de bouwkeet, via een opgedroogd bouwterrein en een smalle bouwtrap naar boven. Dan staat het forse gezelschap op de nieuwe brug. Medewerkers van A-Lines, aannemers, Rijkswaterstaat en een flinke hoeveelheid regionale- en landelijke pers. Vanaf de Hoogvlietse kant lopen we naar de Spijkenisser oever. Over de glimmend nieuwe brugdelen en langs glimmende medewerkers. “Weet je wel, dat een brugdeel ongeveer de maat heeft van een voetbalveld? Ze zijn 40 bij 90 meter. We tillen dus iedere keer bijna een voetbalveld met alles eraan en erop omhoog!” zegt een medewerker spontaan tegen het passerende gezelschap.

Bouwterrein

Hoewel de brug nu voor een deel opengesteld is voor het verkeer vanuit de Europoort en Voorne-Putten, blijft het voorlopig nog wel een enorm bouwterrein. Als het, nu nog in de weg liggende, Digna Johannaviaduct is gesloopt, komt de weg vrij om alle aansluitende wegen, vanaf het Beneluxplein, echt goed aan te leggen. Daarna moeten de spoorrails en bovenleiding, de strook voor langzaam verkeer, het fietspad en het voetpad nog de nodige aansluitingen krijgen.

Even wachten

Na de officiële opening moet het gezelschap nog wachten, voordat bij de opritten alle hekken zijn opgeruimd. Dan komen de eerste tankwagens luid toeterend over het verse asfalt. “Daarom moet er dus altijd naast een tunnel een brug zijn,” zegt directeur Jan van der Meene van A-Lines. “Gevaarlijke stoffen moeten altijd over de brug, ook de gevaarlijke stoffen per spoor. Pas als al het verkeer over de nieuwe brug kan, gaan we oude Botlekbrug slopen. De werkzaamheden liggen op schema, zodat in 2017 echt al het verkeer over de nieuwe brug gaat. Maar de mannen en vrouwen hebben nog eerst een flinke klus te klaren.”

Eerste storing

Helaas was er op de eerste dag al een probleem met de nieuwe brug. Een automobilist reed tegen de nieuwe slagbomen aan, waardoor deze niet meer omhoog konden. Het probleem kon redelijk snel verholpen worden, dus kan de brug weer gewoon open en dicht. Maar in de dagen en weken daarna kwamen er nog regelmatig kinderziektes naar voren, wat tot veel ergernissen bij automobilisten leidde. Veel gebruikers kunnen of willen nog steeds niet begrijpen, waarom Rijkswaterstaat zo nodig een brug wilde bouwen. Een automobilist voor de geopende brug: “Ik weet wel dat een tunnel veel duurder is. Maar wie bouwt er tegenwoordig nou een brug in een rijksweg?”

Heel vreemd

Even terug naar de opening. Het gezelschap staat aan de Spijkenisser zijde. Dan komen er een paar auto’s aanrijden. Een paar Hoogvlieters krijgen de eer om als eersten officieel over de brug te rijden. Dat verbaasd de aanwezige pers zeer. Hoezo Hoogvlieters? Deze brug ligt er toch ook voor de ontsluiting van het eiland Voorne-Putten? Wat hebben Hoogvlieters daarmee te maken? Dan zou deze eerste rit toch zeker aan bewoners van het eiland of vrachtwagens met gevaarlijke stoffen uit de grote bedrijven in de Europoort en Maasvlakte gegund moeten worden? Deze laatsten moeten verplicht deze route nemen!




Plaats een reactie

Comment