Dec.05

Een speciale Herdenking op 4 mei

Bij de dodenherdenking op 4 mei komt al vele jaren een delegatie van het 600 (City of London) squadron van de Britse RAF naar Spijkenisse. Zij leggen een krans bij de omgekomen vliegers. Dit jaar was de delegatie heel groot, maar liefst 30 militairen waren aanwezig bij de plechtigheid.

 

Het squadron bestaat precies 90 jaar, er was nog een bijzondere reden. Vliegers van dit squadron vochten als eerste Britse eenheid mee in de woelige oorlogsdagen boven Rotterdam. Slechts enkele uren na de invasie van Nederland probeerden 6 Britse vliegtuigen de Duitse luchtmacht op het vliegveld Waalhaven aan te vallen. Het is jammerlijk mislukt.

Plaquette

Om dit bijzondere feit voor altijd te gedenken, heeft de Britse delegatie op 3 mei in de buurt van het voormalige vliegveld en bij de voormalige vliegtuigfabriek van Koolhoven een plaquette onthuld, waarop de namen van alle bemanningsleden vermeld staan. Daarbij was de huidige Commodore van het Squadron aanwezig, maar ook de ere-commodore; Viscount Trenchard. Hij is de kleinzoon van de oprichter van de RAF.

Agenda

De delegatie had een volle agenda. Na deze plechtigheid bezochten zij in het Kasteel van Rhoon een tijdelijke, kleine tentoonstelling over het vliegveld en de vliegtuigfabriek van Koolhoven. Op 4 mei waren zij aanwezig bij de dodenherdenking in Spijkenisse en Piershil. Op 5 mei namen de Britse militairen deel aan het bevrijdingsdefilé in Wageningen.

Historie

Op 10 mei 1940 werd in alle vroegte Rotterdam door de Duitse legers aangevallen. Een doel was ook het vliegveld Waalhaven. De Nederlandse luchtmacht kon weinig weerstand bieden en daardoor werd het vliegveld snel ingenomen. Diezelfde ochtend stegen om halfelf 6 vliegtuigen op vanaf RAF-station Manston. Het 600 (City of London) squadron vloog met toestellen van het type Bristol Blenheim F1. Dit waren eigenlijk lichte bommenwerpers, maar inderhaast omgebouwd tot lange afstandsjager.

Aanval

Nadat de Britten het vliegveld in zicht kregen, voerden zij een duikaanval uit. Duitse toestellen, die aan de grond stonden, werden geraakt.  De Britse vliegtuigen waren echter geenszins opgewassen tegen de moderne Duitse Messerschmitts. Slechts één vliegtuig wist met veel moeite naar de basis terug te keren. De andere vliegtuigen werden neergeschoten. De eerste stortte al vlak bij het vliegveld Waalhaven neer.

Spijkenisse

De L1515 werd even daarna neergeschoten en stortte neer in Hoogvliet. De bemanning overleefde het niet. Zij zijn in het geheim door Nederlandse militairen over de Spijkenisserbrug gebracht. Piloot Michael H. Anderson en boordschutter Herbert C.W. Hawkins liggen begraven op de begraafplaats aan de Vredehofstraat. Het toestel van Squadron Leader Wells crashte bij Pernis. De andere Bristol Blenheim stortte neer bij Piershil.

Geïdentificeerd

Door speurwerk van de Barendrechtse historicus Hans Onderwater zijn in de jaren ’80 alle bemanningsleden van deze operatie geïdentificeerd. Hij deed een onderzoek naar de, toen nog, onbekende vliegeniers. Als gevolg van zijn werk konden, na 40 jaar, de bemanningsleden alsnog worden geïdentificeerd en opnieuw begraven worden. Hans Onderwater hield in het Kasteel van Rhoon een geëmotioneerde toespraak: “Daarna hebben we ook diverse nabestaanden gevonden. Zij konden eindelijk op gepaste wijze afscheid nemen. We kunnen de hypotheek bij deze mannen niet aflossen, maar we kunnen wel wat aan de rente doen.”




Plaats een reactie

Comment